Zaujímavý jav pri rozmnožovaní Echeveria setosa cv. Doris Taylor

23.10.2013 12:04

    Ako každý rok, tak aj ten minulý som sa snažil vegetatívne, z listov namnožiť tento druh a to pre jeho atraktívny vzhľad, pre ktorý ho je pre potencionálnych záujemcov stále nedostatok. Po zaliatí materskej rastliny som počkal pár dní, aby sa listy dostatočne napili. Potom som oddelil niekoľko zdravých najspodnejších listov z ružice materskej rastliny. Nakoľko rastlinka práve kvitla, tak som tiež niekoľko listov odtrhol aj z kvetnej stonky. Tieto listy som následne zasadil do pripraveného substrátu, ktorý tvoril zmes rašeliny a pemzy v rovnakom pomere. Listy som asi do jednej tretiny zapustil do substrátu. Substrát som udržiaval po celú dobu mierne vlhký. Po niekoľkých týždňoch sa na listoch objavili prvé korienky, s čím som samozrejme rátal a nebolo to nič neobvyklého. Do jesene sa začali objavovať z niektorých listov prvé nové ružice rastlín.

Zbierková rastlina, z ktorej odoberám listy na množenie, na rastline je vytvorená aj kvetná stonka s pukmi kvetov

 

    Čo ma ale prekvapilo, bolo to, že na listoch, ktoré som odtrhol z kvetnej stonky sa neobjavila ružica novovytvorenej rastlinky, ale priamo kvetné stonky, na ktorých vykvitli kvietky. Kvetná stonka bola zakrpatená, mala asi len do 3 cm, pričom samotné kvietky boli tiež o niečo menšie oko pri riadnych rastlinách. Na každej stonke vytvorenej z jednotlivých kvetných lístkov sa objavil len jeden kvietok. Asi preto, že takáto miniatúrna „rastlinka“ viacej kvietkov nezvládla uživiť. Popri kvitnutí sa dodatočne vytvorili aj nové rastlinky, ktoré po odkvitnutí vytvorených kvietkov riadne vegetovali ďalej a dnes sú z nich už normálne plnohodnotné rastlinky.

Skupina zasadených listov s kvetmi na listoch odobratých z kvetnej stonky

 

    Tento druh týmto spôsobom množím už niekoľko rokov viac či menej úspešne, ale takéto kvitnutie listov určených na množenie sa mi stalo po prvý krát, s čím som sa ešte nestretol ani v mojej a ani v iných zbierkach.

Detailný pohľad na rozkvitnutý list

    Viac o vegatatívnom rozmnožovaní sukulentov sa dočítate TU